OŚWIĘCIM. Jedna noc i aż 9 zgłoszeń o uciążliwym zapachu. Starosta oczekuje wsparcia ze strony miasta i gminy

31 lipca 2014 Autor: plin

Ludzie od miesięcy skarżą się na smród. Tylko minionej nocy Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego w Oświęcimiu otrzymało w tej sprawie aż 9 zgłoszeń od mieszkańców. - Oczekiwalibyśmy na wsparcie nas przez stosowne służby Urzędu Miasta w Oświęcimiu, który ma uprawnienia właścicielskie w stosunku do niektórych podmiotów gospodarczych znajdujących się w obszarze naszych podejrzeń - mówi starosta Józef Krawczyk.

OŚWIĘCIM. Jedna noc i aż 9 zgłoszeń o uciążliwym zapachu. Starosta oczekuje wsparcia ze strony miasta i gminy

Jedna noc - dziewięć zgłoszeń o uciążliwym zapachu od mieszkańców Oświęcimia, w tym skargi z Monowic... Co dalej z tym fantem?

- Pracownicy PCZK powiadomili Straż Miejską w Oświęcimiu. Starosta oświęcimski Józef Krawczyk przekazał sprawę do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Krakowie, który posiada specjalnie wyposażone laboratoria mogące pomóc w zidentyfikowaniu źródła fetoru. Ponadto na bieżąco wykorzystywana jest Straż Pożarna w Oświęcimiu z urządzeniami do pomiaru substancji wybuchowych (eksplozymetr) oraz urządzeniami do pomiaru gazów (toksymetr) - jednak nie wykryto takich substancji - informuje Nikolina Lekowska, rzecznik prasowy Starostwa Powiatowego w Oświęcimiu.

Otrzymaliśmy natomiast zapewnienie, że pracownicy starostwa nieustannie, również w nocy, reagują na zgłoszenia mieszkańców. - Niestety różnorodność zapachów oraz możliwości prawne - ograniczoność prawa wstępu do jednostek gospodarczych, które mogą być źródłem uciążliwości - nie ułatwiają działań - przyznają urzędnicy.

Co jeszcze można zrobić? Sternik powiatu oczekuje, że w działania na rzecz rozwiązania całej łamigłówki włączą się także inni: „Oczekiwalibyśmy na wsparcie nas przez stosowne służby Urzędu Miasta w Oświęcimiu, który ma uprawnienia właścicielskie w stosunku do niektórych podmiotów gospodarczych znajdujących się w obszarze naszych podejrzeń. Liczymy, że zarówno samorządy miasta jak i gminy Oświęcim wesprą nas w ustaleniu źródła fetoru” - powiedział starosta oświęcimski Józef Krawczyk.

Przypomnijmy też sytuację sprzed dwóch tygodni. 17 lipca pojawiło się kolejne zgłoszenie o przykrym zapachu. - Według jednego ze świadków, fetor najbardziej intensywny był w połowie ul. Fabrycznej. Na miejsce natychmiast został zadysponowany zastęp strażaków, który przy pomocy specjalistycznego sprzętu analizował substancje lotne w powietrzu - relacjonował starosta Józef Krawczyk. Przemieszczając się w kierunku nasilającego się zapachu, zastęp strażaków dojechał wtedy do Miejsko-Przemysłowej Oczyszczalni Ścieków sp. z o.o. (przy ul. Nadwiślańskiej). Na terenie MPOŚ skorzystano z aparatury wyskalowanej na obecność metanu, amoniaku oraz siarkowodoru. - Żaden z pomiarów nie wykazał jednak obecności niebezpiecznej substancji w powietrzu - jak zapewniali urzędnicy.

Wrócimy do tematu.

Zobacz także


Dodaj komentarz

Agencja Medialna Oswiecimskie24.pl informuje, że nie ponosi odpowiedzialności i w żaden sposób nie ingeruje w treść wypowiedzi umieszczanych w komentarzach, zastrzega sobie jedynie prawo do usuwania, w ciągu 24 godzin, listów o treści reklamowej, sprzecznej z prawem, wzywających do nienawiści rasowej, wyznaniowej, etnicznej czy też propagujących przemoc oraz treści powszechnie uznanych za naganne moralnie, społecznie niewłaściwe i naruszających zasady Netykiety. Przypominamy, że osoby zamieszczające opinie, o których mowa powyżej, mogą ponieść za ich treść odpowiedzialność karną lub cywilną.

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Creative Company Szymon Chabior, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Złotych Kłosów 78/5, NIP: 5492155460, w celu obsługi komentarza użytkownika. Podanie danych jest dobrowolne. Podstawą przetwarzania danych jest moja zgoda. Mam prawo wycofania zgody w dowolnym momencie. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu odwołania zgody. Mam prawo żądania od administratora dostępu do moich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
@Nareszcie, 05.08.2014 12:18
Tak, zapewne zadziałały właściwe "wiatry" w okolicach Twojego miejsca zamieszkania. Chyba tylko tam.
Nareszcie, 05.08.2014 02:13
Chyba Starostwo cos zadzialalo bo ostatnio od trzech dni smierdzi troszke mniej. Czasami nad ranem mozna otworzyc okno.
ochotnik, 04.08.2014 13:58
ufundować nagrodę pieniężną a ludzie znajdą zródło zapachu.
Andrzej, 04.08.2014 11:37
Nigdy tego nie znajdziecie, bo to śmierdzi BEZROBOCIEM!
ewo, 04.08.2014 09:15
Dziś w nocy z 03 - 04.08 potwo
y fetor w rejonie ul. Dąbrowskiego (koło Galicji) zawiewało od strony wschodniej (składowiska odpadów). Nie dało się oddychać smród wybija ze snu!
wyborca, 04.08.2014 08:57
z Nikrometu w pławach też nieziemsko zalatuje
mieszkanka, 03.08.2014 22:07
A ja slyszalam ze jest jakas myjnia ciezarowek przewozacych chemikalia... ktos cos wie?
ekolog, 03.08.2014 09:52
powinni zamknąć te zakłady, z tego wrzoda tylko smród i choroby nowotworowe !!!
@ DOSIA, 02.08.2014 23:45
TYLKO NIE PiS!!!!
@pieszy , 02.08.2014 20:25
pewnie że są, ale te organy są stworzone do innych celów. na WIOŚ Kraków też bym nie liczył.
Janek, 02.08.2014 14:17
Ta dyskusja nie ma sensu. Smrodów jest kilka, a jak wieje ze wschodu, to się te smrody nakładają. Śmierdzi oczyszczalnia, kompostownia, wysypisko i zakłady chemiczne też. Z drugiej strony śmierdzą zakłady w Bobrku, To główne źródła. Ustalenie odpowiedzialnego za konkretny smród (miejsca z którego "wychodzi") wcale nie jest trudne, o ile komuś rzeczywiście na tym zależy. Wystarczą 2-3 pomiary przy różnych kierunkach wiatru.
Dodo, 02.08.2014 11:09
<p>mam wystraczajaco duzo lat, by wiedziec jak smierdzialo kiedys a jak je... teraz!</p>
ekonomista, 02.08.2014 08:44
@chenik widać że pracujesz w chemii 37 lat bo już ci wyżarła mózg , wtó
y analfabeto ale tam tacy są potrzebni zwłaszcza na 5-zecie
mariok, 02.08.2014 08:21
a ja wam mowie to z oczyszczalni smierdzi tam powinna sie udac policja prokurator i porozmawiac konkretnie z tymi co tam pracuja kogo przyjmuja w roznych godz no i domsylam sie ze nie za darmo
lolek, 01.08.2014 23:38
śmietnisko zdecydowanie śmietnisko To smród organiczny a nie chemiczny
Dosia, 01.08.2014 23:34
Czum śmierdzi -śmierdzi platformą a od listopada będzie śmierdział PISem
krysia, 01.08.2014 22:04
Witam proszę sprawdzić Multimed szukacie obwiniacie zakłady a wszystko to jest tak blisko
pieszy, 01.08.2014 21:52
dzisiaj 01 08 2014 koło godziny 8 znowu śmierdziało ( capiło ) na ul . ZABORSKIEJ . czy jest coś takiego jak OCHRONA ŚRODOWISKA W Oświęcimiu albo inne służby.
co tak JEDZIE??, 01.08.2014 16:47
Panie Starosto, Pani Rzeczniczko :) Przecież to ewidentnie jest smród od firm Pana Chwieruta :) Śmierdzi wysypisko śmieci i oczyszczalnia ścieków!! Nie szukajcie niczego więcej - wysypisko JEDZIE!!!
Czym śmierdzi, 01.08.2014 16:43
W Oświęcimiu śmierdzi nadmiarem Platformy Obywatelskiej! Aleee już nie długo... tylko do listopada...
Chenik, 01.08.2014 15:12
Przemo masz racje.Pracuje w zakładach 37 lat i wiem jaki zapach mają nasze chemikalia.Jeśli ktoś nie ma zielonego pojęcia o produkcji w zakładach to niech milczy
Dodo, 01.08.2014 15:07
Do Merol Smród jest od roku a zakłady od 70 lat.bzdur nie wypisuj tylko weż wiaderko i łopatke i idz do piaskownicy
do P..........., 01.08.2014 14:50
A skąd wiesz co jest w innych firmach i co się w nich produkuje produkuje. Mało wiesz. Powinni wszystkie sprawdzać do skutku.
P_r_z_e_m_o, 01.08.2014 13:37
@mieszkaniec Fenoli na zakładach nie ma od prawie 20 lat, akrylonitryl ma zupełnie inny zapach, poza tym kauczuk akrylonitrylowy nie jest produkowany stale, tylko okresowo i zwykle akrylonitryl nie jest magazynowany, tylko od razu kierowany na produkcję. To nie jest "smród chemiczny" i wszelkie eksplozymetry nic nie pokażą. Chemia zupełnie inaczej "pachnie", a smród jest taki jak z szamba lub dawno niemytego kubła na śmieci. @prym - raport dotyczy tego co powstanie, a nie tego co już jest i może smrodzić.
ppp, 01.08.2014 12:53
Ojciec kolegi mówi, że jak coś śmierdzi to ma smak .......
Czytelnik, 01.08.2014 12:36
Śmierdzi od kilku lat. Życzymy owocnych poszukiwań. Ktoś "kręci" konkretny biznes kosztem naszego zdrowia.
.........., 01.08.2014 11:24
Powinni sprawdzić wszystkie firmy chemiczne produkujące i magazynujące w Oświęcimiu jakie i ile posiadają substancji chemicznych i w jakich celach.
dworniak, 01.08.2014 10:57
lepszy smrodzik niczym chłodzik
prym, 01.08.2014 09:21
Dokumentacja do decyzji środowiskowej jest pod adresem https://www.dropbox.com/sh/9p0zphc028rw0dn/AADY-aNgJfrTyg0M8Dlocrd9a
mieszkaniec, 01.08.2014 08:58
Wali z kauczuku fenolami i akrylonitrylem ,niedługo wszystkich wytrują.Trzeba myśleć o przeprowadzce
kkkk, 01.08.2014 08:48
ja jednego nie rozumie caly czas pada haslo ze sa to samochody na poznanskich numerach i tak trudno sprawdzic skad i dokad one jada masakra jakas wielkie mi miasto pamieci smiech poprostu smiech
mieszkaniec do edi, 01.08.2014 08:45
Masz racje z zakładów zawsze śmierdziało ale nie tak bo obecnie są nowe produkty chemiczne o innych zapachach. Najgorsze są małe chemiczne firemki które produkują produkty chemiczne i tam też powinny udac się specjalistyczne kontrole. Badać dzień i noc otoczenie, gazy i ścieki a nie Synthos który ma profesjonalne urządzenia.
mieszkaniec , 01.08.2014 08:16
Nie interesuja mnie bzdu
e wyniki pomiarów i radość urzędników, że wszystko jest OK. Mam po prostu dość specyficznego FETORU! Zamykania okien w mieszkaniu, wcześniejszego wracania ze spaceru, wstydu przed znajomymi z innych miast i tłumaczenia, dlaczego w Oświęcimiu stale śmierdzi wieczorami. Włodarze jak widzę czekają na zimę lub przedawnienie śmierdzącego tematu.
Viola, 01.08.2014 07:58
"Szukajcie, a... znajdziecie".
P_r_z_e_m_o, 01.08.2014 07:22
Ale się ubawiłem czytając jak to PSP i SM goni po okolicy z mie
ikami, Czy tam nie ma nikogo myślącego, który wie że takie urządzenia nie nadają się do pomiaru takiego "smrodu"? Ten "smród" nie ma charakteru chemicznego: wyraźnie śmierdzi jak ze śmietnika lub kanału. Przecież już wiadomo ze wali z EMPOŚ-iu. Tam szukajcie skąd i dlaczego wali. Mnie się wydaje, że odkąd otwarli sortownie to zaczęło śmierdzieć i śmierdzi co raz mocniej i częściej.
pozdrawiamy wszystkie nicki, 01.08.2014 06:07
@zxb Fajny nick :) Który to już? Piaty? Szósty? Ty tyle wiesz o tej straży miejskiej...:D
totalnie rozczarowany, 31.07.2014 21:00
Przez to ze niektore osoby tak trudno oderwac od koryta my musimy zyc w smrodzie i placic za ich poszukiwania i nieudolnosc ? Kreca sie wokol wlasnego ogona i nie robia NIC szukajac wsparcia wszedzie i wokol. Porazka.
Nikodem, 31.07.2014 20:43
Niekompetencja Pana Starosty świadczy o tym, że powinien opuścić swoje stanowisko jak najszybciej.. Odejść , zanim smród nabierze większych rozmiarów.
zxb, 31.07.2014 20:30
Czy straż miejska ma również "ograniczone możliwości prawne"?
pablo, 31.07.2014 20:21
czy to jest XIX wiek- jakoś się nie mieści w mojej głowie że sztaby ludzi, jednostki specjalne nie są w stanie znaleźć źródła smrodu. Może trzeba ściągnąć maski z głów i dać się prowadzić "nosom" za zapachem, może trzeba się tylko zapytać mieszkańców- na 99% wiedzą skąd ten smród. Zobaczcie na mapy kto tam prowadzi działalność, dokonajcie kontroli itp. - przecież chyba w bunkrach kilkaset metrów pod ziemią nie prowadzi tajnej działaności!!!
osa, 31.07.2014 19:57
No ekscytujące są te poszukiwania przez "ste
ika powiatu" smrodu.I ta wycieczka pod adresem Chwieruta,jaka elegancka,wytwo
a,można rzec, jak na "ste
ika"przystało.Aż się wierzyć nie chce,że taki specjalista,z takim węchem,co bezbłędnie wyczuwa wszystkie polityczne konfitury tu zawodzi.A może smród unosi się bliżej panie "ste
iku".A może zastępca pański,któremu pański urząd opylił działeczkę tak się wziął do roboty,że wykopał jakąś padlinę i dlatego tak capi.Chyba najwyższy czas przewietrzyć po "ste
iku" i jego zastępcy powiat.Poprawa atmosfery gwarantowana.Życie bez smrodu....bezcenne.
idiotyzm, 31.07.2014 19:57
Krawczyk z kolegą z p.o nie umiesz się dogadać? WSTYD --- P. CHWIERUT PODAJ MU RĘKĘ ..............
edi, 31.07.2014 19:49
Z zakładó od zawsze smierdzi ale to jest całkiem inny smró niż ten od jakiegoś czasu. Na Monowicach sie życ nie da. Wycwanili się i smrodzą tylko npcą - 1 3 5 7 godzina w nocy! Chore to
Jery, 31.07.2014 19:47
śmierdzi ze śmietnika....
Dworzanin, 31.07.2014 19:27
A może ktoś bąka puścił.
sam, 31.07.2014 19:27
co Krawczyk nie wie skąd capi? , dobrze wie. Niech się starostwo zajmie ciężarówkami na poznańskich numerach rejestracyjnych wjeżdżających na dworzec fabryczny , z kontenerami skrzyniowymi, i dalej na osadniki ,to się dowie prawdy co tam się dzieje , bez ściemy.
ekolog emeryt, 31.07.2014 18:44
ochrona środowiska ma to głęboko w du..............
Messi, 31.07.2014 18:09
A może ten smród pochodzi z Dworów?
merol, 31.07.2014 18:04
W ogole czy smród musi być szkodliwy, by dopiero cos z nim zrobic? Jak tak dalej pójdzie pół okolicy Oswięcimia się wyprowadzi, bo sorry ale tego się znieść nie da, a trwa od zeszlego roku- tylko wtedy nikt sie tym nie przejmowal. W Osieku tez był BYznesmen co truł ludzi, dopiero media dobrały mu sie do [ciach!].
merol, 31.07.2014 18:01
Dzisiaj kolo 15 nadciągały chmury burzowe znad synthosu, zerwał sie wiatr i co/ od razu pucili cos w powietrze BO PRZECIEŻ PÓJDZIE Z WIATREM. I to nie taki smród jak w nocy niby szambo z migdałami, ale typowa chemia!