OŚWIĘCIM. Wystawa w MDSM. Kult pieniądza, brutalne i próżne postawy. Skłaniające do refleksji rysunki Béli Faragó

13 kwietnia 2014 Autor: Bożena Grzywa, MDSM

34 rysunki z cyklu „Witajcie w Raju” poruszają tematykę wiary i pobożności ludowej, ukazują różnorodność przekonań religijnych i nowoczesną wizję świata, równocześnie skłaniając odbiorcę do krytycznego spojrzenia na współczesne społeczeństwo i kwestie religijne. Wystawę rysunków Béli Faragó można oglądać w Międzynarodowym Domu Spotkań Młodzieży do 15 maja.

Fot. MDSM w Oświęcimiu

Fot. MDSM w Oświęcimiu

7 kwietnia w Międzynarodowym Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu odbył się wernisaż wystawy rysunków Béli Faragó „Witajcie w Raju”. Wystawę, zorganizowaną we współpracy z Fundacją Judaica – Centrum Kultury Żydowskiej w Krakowie oraz Galerią Destillarta w Buchschwabach będzie można oglądać do 15 maja.

Wystawę otworzył Leszek Szuster – dyrektor MDSM, Béla Faragó oraz Barbara i Martin Kreβ z Galerii Destillarta. Po krótkim wprowadzeniu w tematykę cyklu, artysta oprowadził zebranych gości, wyjaśniając znaczenie i motywy powstawania każdej z prac. Prezentowane 34 rysunki z cyklu „Witajcie w Raju” nawiązują do trzech monoteistycznych religii – Chrześcijaństwa, Judaizmu oraz Islamu. Poruszają tematykę wiary i pobożności ludowej, ukazują różnorodność przekonań religijnych i nowoczesną wizję świata, równocześnie skłaniając odbiorcę do krytycznego spojrzenia na współczesne społeczeństwo i kwestie religijne. Wystawa, choć wizualnie mocna w swym wyrazie, osobista, inspirowana doświadczeniem i poglądami artysty, znacznie bardziej ukierunkowana jest na budzenie refleksji i na dyskusję z prezentowanym na grafikach stanowiskiem, niż na bezwarunkową akceptację przedstawianych poglądów. Prace Béli Faragó w większości nawiązują do skutków globalizacji, stanowią wyraz analizy współczesnego zachodniego społeczeństwa, zwracając uwagę na obecną w nim postmodernistyczną hierarchię wartości, spadek znaczenia religii z wyraźnym wzrostem kultu pieniądza i techniki, konsumpcjonizm, wpływ internetu i globalnej gospodarki finansowej, zachłanne, brutalne i próżne postawy, kształtujące współczesną wizję raju. W pracach Faragó dążenie do zbawienia zastępuje pęd do materialnego dobrobytu. Samochód i pieniądz - dwa największe jego wyznaczniki, niczym Bóg stają się obiektami najwyższego kultu nie tylko elegancko ubranych managerów, ale i zwykłych mas. Podczas gdy kościoły pustoszeją, stadiony pękają w szwach, a ich bywalcy czekają na pomyślne zagrania zawodników – zbawicieli naszych czasów. Współczesne drogowskazy nie pomagają w wyborze właściwej drogi, tak naprawdę niczego nie wskazując, choć oświecenia zawsze można szukać w Facebooku. Artysta poświęca też wiele uwagi motywom procesji oraz symbolom religijnym różnorodnie ujmowanym i przedstawianym w odmiennych kulturach i społeczeństwach. Jak twierdzi socjolog sztuki Thomas Metscher „stoimy współcześnie przed alternatywą życia w świecie wyzwolonym lub wpadającym na nowo w barbarzyństwo, pomiędzy biegunami apokalipsy i utopii”. Gdzieś pomiędzy tymi biegunami umieścić można również świat przedstawiony w pracach Béli Faragó.

Béla Faragó urodził się w 1958 roku w węgierskim mieście Kiskunfélegyhaza. Ukończył studia na Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze i w Karlsruhe w pracowni Georga Baselitza. W latach 1985 – 1987 pracował jako wykładowca anatomii w Centrum Kształcenia miasta Norymberga. Od roku 1987 zajmuje się konserwacją dzieł sztuki, a jako wolny artysta uprawia rysunek i malarstwo. Oprócz cyklu „Witajcie w Raju”, Béla Faragó ma w swym dorobku m.in. kolekcje prac „Taniec śmierci”, „7 grzechów śmiertelnych”, „Bóg ma twarz”, „Globalizacja”, „Wybór”, Broń nuklearna”.

„Witajcie w Raju” to już druga ekspozycja artysty, goszcząca w Domu Spotkań. W 2011 roku prezentowaliśmy cykl „Totentanz”, składający się z kilkudziesięciu prac, ikonograficznie nawiązujących do znanych ze sztuki średniowiecznej i barokowej przedstawień motywu tańca śmierci i pokazującym mechanizmy tkwiące w człowieku i jego cywilizacji.

Zobacz także


Dodaj komentarz

Agencja Medialna Oswiecimskie24.pl informuje, że nie ponosi odpowiedzialności i w żaden sposób nie ingeruje w treść wypowiedzi umieszczanych w komentarzach, zastrzega sobie jedynie prawo do usuwania, w ciągu 24 godzin, listów o treści reklamowej, sprzecznej z prawem, wzywających do nienawiści rasowej, wyznaniowej, etnicznej czy też propagujących przemoc oraz treści powszechnie uznanych za naganne moralnie, społecznie niewłaściwe i naruszających zasady Netykiety. Przypominamy, że osoby zamieszczające opinie, o których mowa powyżej, mogą ponieść za ich treść odpowiedzialność karną lub cywilną.

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Creative Company Szymon Chabior, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Złotych Kłosów 78/5, NIP: 5492155460, w celu obsługi komentarza użytkownika. Podanie danych jest dobrowolne. Podstawą przetwarzania danych jest moja zgoda. Mam prawo wycofania zgody w dowolnym momencie. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu odwołania zgody. Mam prawo żądania od administratora dostępu do moich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
konferencjofan, 14.04.2014 22:48
@Julek, tu nie chodzi o prokuraturę, ale o etykę. Przypadek Jagny Marczułajtis obił się Pani może o uszy? Całuję rączki.
Julek, 14.04.2014 10:03
juui: Ja widzę panuje też kult zazdrości i bezinteresownej zawiści. Jeżeli masz dowody przestępstwa udaj się do Prokuratury.
juui, 13.04.2014 18:16
Kult pieniądza... MDSM.... hmm... A co z tą konferencją "Dla pokoju" za ciężie pieniądze. Będzie czy nie? I ile w końcu kasuje "zarządzająca" p. Bartuś?